למרות המיצוב שלה לפני מספר שנים, כיום, בינה מלאכותית (AI) כבר אינה גימיק. עד שנת 2030 היקף התרומה של AI לכלכלה הגלובלית עשויה להסתכם בלא פחות מ-15.7 טריליון דולר. AI מהווה כלי חשוב במאמצים להפוך את העולם לקיומי יותר, ומסייעת לעסקים בכל הגדלים לשמור על יתרונות תחרותיים. בתחום הייצור,, היא עושה זאת תוך כדי התייחסות לשלושה מרכיבים בסיסיים של קיימות – אנשים, הסביבה הטבעית ורווחים (באנגלית, מודל שלושת ה-P, People, Planet, and Profit).
העדפת הקיימות על פני דוח רווח והפסד
בשעה ששינויי האקלים ניצבים בראש סדר העדיפויות, בני הדור החדש מגלים עניין באימוץ מדיניות ארוכת טווח שתספק לנו סביבת מחייה יציבה, טובה ומאוזנת יותר. עסקים ותעשיות שלא מיישרים קו עם יעדים קיומיים אלו, יגלו קשיים בגיוס עובדים עתידיים ולקוחות אשר אינם מעוניינים להשקיע במוצרים ושירותים שפוגעים או חורגים מהערכים שלהם. הערכת הערך של חברות הולכות ונמדדות פחות על סמך חישובי רווח והפסד, ויותר על המחויבות שלהם לשלושת המרכיבים הבסיסיים של הקיימות.
מודל שלושת ה-P מתחיל להשפיע באופן מהותי על התעשייה בעולם. במקביל לכך שהאו”ם תומך ב-17 יעדים לפיתוח בר קיימא, חברות בכל הגדלים ומכל התחומים, ולא רק שחקני נישה קטנים, נוקטים מדיניות ארוכת טווח המבוססת על מודלים ברי קיימא. כך לדוגמה – חברות רב לאומיות מרכזיות בתחום ההשקעות הגלובליות, כגון -BlackRock Inc., מציעות פתרונות השקעה ברות קיימא, וחברות מובילות בשוק מוצרי הצריכה כמו אדידס, דנונה, גוצ’י ולוריאל, מכירות ביתרונות העסקיים של יוזמות בעלות נרטיבי קיימות חזקים.
יוזמות גלובליות כגון ה-AI for Good – Global Summit של האו”ם, וה-Google AI Impact Challenge מסייעות לטפח את מגמת השילוב של AI. בתחום הייצור, השימוש בבינה מלאכותית מחזק שלושה עמודי תווך המיושרים עם ערכי שלושת ה-P כדי לאפשר לחברות לעמוד ביעדי הקיימות: כוח אדם עתידי, אופטימיזציה של פעולות גלובליות ותיזמון רשת הערך.
כוח האדם העתידי (People)
יצירת כוח האדם של העתיד כרוכה בלכידה והעברה של ידע תיאורטי ומעשי מכוח העבודה העכשווי לדור הבא, והעצמת אנשים באמצעות טכנולוגיה כדי לייצר חוויות המעוררות חדשנות ותורמות לבניית עתיד בר-קיימא יותר.
טכנולוגיה דיגיטלית מאפשרת שיתוף מידע במהירות רבה יותר, ללא קשר למיקום הגיאוגרפי של המקור ו/או של היעד. חברות חייבות לאמץ שינויים ברשימת המיומנויות הנדרשות מהן ומעובדיהן על מנת להתאים את עצמן לטכנולוגיות חדשות, ובעקבות כך, להגדיל את האוטונומיה של כוח האדם שלהן. זה ניתן להשגה באמצעות גישות רב-תחומיות ללמידה והכשרה תמידית, עם שילוב בין הכיתה לבין המעבדה.
על ידי השימוש ב-AI, ניתן לגלות פרקטיקות אופטימליות לשיפור ביצועי העובדים, מתהליכים אשר מוסתרים במסמכים לכלים בידי עובדים להעצמת החברה. הודות ל-AI, ניתן להעביר את הידע הזה מהר יותר, בקנה מידה בלתי נתפס, ובזמן המתאים באמצעות מציאות רבודה או וירטואלית, פלטפורמות שיתופיות ותלת מימד. כתוצאה מכך, ההכשרה הופכת לאינטואיטיבית יותר, והעובדים יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר. היחסים הסימביוטיים בין AI לאנשים הופכים את שניהם לחכמים יותר.
אופטימיזציה תפעולית גלובלית (Planet)
חברות רבות יכולות למזער טביעת הרגל האקולוגית הגלובלית שלהן על ידי אימוץ נהלים יעילים לאורך כל מחזור החיים של המוצר. החשיבות של פעולה כזו חורגת הרבה מעבר למתן פתרונות לבעיות על רצפת הייצור. מדובר בהערכה ובייעול של כל הפעולות, במעגל משוב רציף, החל מתכנון המוצר, דרך הנדסת ייצור, וכלה בייצור וייעול של שרשרת האספקה.
מניעת בזבוז הינה אלמנט מרכזי בייצור. ביטול של פעולות שאינן מוסיפות ערך בתחומים קריטיים, כגון העברת מוצר שלא לצורך, יצירת כמויות מלאי מוגזמות, שגיאות או פסולת, מחייב טכנולוגיית AI שמסוגלת ללמוד באופן עצמאי מיעדים המשנים צורה באופן מתמיד (מכירות, מלאי, משאבים, יכולת וכד’). AI יכולה לצפות את הפשרות המועילות ביותר על מנת להגביל בזבוז.
הפחתת צריכת אנרגיה היא דוגמה נוספת בה AI הוכיחה את ערכה. התלהבות רבה נוצרה סביב יישום רשתות חכמות המחברות בין יצרנים לצרכנים, ומביאות למיקסום אחסון ואספקת אנרגיה בדיוק-בזמן. AI מסוגלת לצפות שיאי צריכה ומסייעת בהתייעלות בזמן-אמת של הגדרות התפעול.
הערך הטמון בתזמון ערך הרשת
רשתות האספקה של היום מוחלפות ברשתות עולמיות – שותפים תעשייתיים שמאחדים כוחות על מנת להשיג יעדי אספקה משותפים.
פלטפורמות דיגיטליות שיתופיות, הממנפות את טכנולוגיית ה- AI, מייצרות קיימות לכל רוחב הרשת בעוד שהן מאפשרות אספקת חוויות ייחודיות לשוק. באמצעותן, חברות מרוויחות שקיפות של משאבים ותהליכים, ושל הדרכים בהן הם קשורים אחד לשני. היצרנים יכולים לתאם דרישות עם כל בעלי העניין בצורה יעילה וזריזה יותר. בחינת הרעיונות, המוצרים והחוויות שהן מספקות בעולם הווירטואלי, לפני הפקתם בפועל בעולם האמיתי, יכולה להוביל להמצאת שימושים חדשים והמוצרים שתומכים בהם.
AI מסננת נתונים במהירות ומעריכה מיליוני תרחישים פוטנציאליים כדי למצוא את המידע הרלוונטי. חברות יכולות ללכוד, לתקנן ולנתח נתונים על מנת להעריך את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות של פעילות עסקית, ולהשיג מסקנות שמאפשרות קבלת החלטות מושכלת. אנשים יכולים להציע ולבחון את התרחישים הטובים ביותר, לדמות תוצאות באמצעות תאום חוויה וירטואלי כדי לאתר את ההזדמנויות הנכונות וליישם את מה שהם למדו במקומות המתאימים. הם יכולים להפחית בזבוז ולהגביר את היעילות – החל מעיצוב מוצרים ואריזות ומיקור חומרי גלם, וכלה בסילוק ומחזור של חומרי ייצור. לדוגמה, שתי חברות יכולות לחלוק משאבים, כגון חלפים, לוגיסטיקה או אפילו מלאי. טכנולוגיית ה- AI מסייעת להן לייעל יכולות וייצור על מנת להפוך את פס הייצור למותאם יותר ויצרני יותר.
הופכים את העולם האמיתי ליעיל יותר
AI הינה זרז לשינוי. הבעיה המאתגרת יותר היא להחליט כיצד להתבונן ולחיות בעולם: איזו נקודת מבט תשמש לחיבור ופירוש של כמויות עצומות של נתונים? רק עולמות וירטואליים יכולים לספק סיפון תצפית וקבלת החלטות מתאים לייצור. על ידי האצת הגישה לעולמות וירטואליים, טכנולוגיית AI הופכת את העולם האמיתי ליעיל יותר. היא לא רק מספקת תובנות וידע חדשים, היא גם מאפשרת לתעשייה ללכד ולהבין חוויות ולהשתמש בהן מחדש כדי לתרום לחיים מאוזנים ומהנים יותר.